Der er flere forudsætninger for at e-læring kan afvikles problemfrit i Campus. De to vigtigste er
- anvendelse af en browser, der er kompatibel med kurset, og
- tilladelse til pop-op-vinduer for Campus. 

Læs mere om disse og andre forudsætninger for problemfri afvikling under de enkelte afsnit.

Oplever du udfordringer med et kursus, så sørg først og fremmest for at du har sikret forudsætningerne for problemfri afvikling. Alle kurser er testet indgående og kan afvikles problemfrit under de beskrevne forudsætninger. Vær dog opmærksom på at nogle af de første e-læringskurser kan stille krav til aktiveret kompatibilitetsvisning i Microsoft Internet Explorer, lige som nogle af de nyeste kurser kan forudsætte deaktiveret kompatibilitetsvisning i Microsoft Internet Explorer eller visning i Google Chrome. Har du sikret forudsætningerne nedenunder og oplever stadig udfordringer med at afvikle e-læringen problemfrit, er det sandsynligt at du har fundet en udfordring i selve kurset. I dette tilfælde vil vi gerne bede om at dokumentere oplevelsen – også dette kan du læse mere om nedenunder.

 

De vigtigste forudsætninger

Anbefalet browser - afhængigt af kursus og kursets teknologi

For at undgå tekniske udfordringer skal e-læringskurset afvikles i en browser, der er kompatibel med e-læringskurset. Da browsere og internetteknologi udvikler sig fortløbende, kan nyere browsere typisk ikke vise ældre e-læringskurser uden udfordringer – lige som ældre browsere kan have udfordringer ved visningen af nyere e-læringskurser. Det er derfor ikke muligt at anbefale en enkelt browser, den skal tværtimod matche kurset!

Microsofts Internet Explorer - med aktiveret eller deaktiveret kompatibilitetsvisning

I praksis kan alt e-læring afvikles i Microsofts Internet Explorer – dog med det forbehold at kompatibilitetsvisningen enten er aktiveret eller deaktiveret. Internet Explorers kompatibilitetsvisning muliggør problemfri visning af ældre teknologi. Aktiveret kompatibilitetsvisning er således forudsætning for visning af Campus ældre e-læringskurser, mens deaktiveret kompatibilitetsvisning er forudsætning for visning af nyere kurser.

Alternativt kan de nyeste e-læringskurser vises i Google Chrome. Denne browser har dog desværre udfordringer med de ældre kurser, da den kvitterer med fejlmeddelelser for de ældre teknologier. 

Vejledning til aktivering af kompatibilitetsvisning i Internet Explorer kan du finde her (pdf).

Brugere af Statens-IT
For at gøre afviklingen af e-læring så problemfri som muligt har Statens-IT som standardindstilling aktiveret kompatibilitetsvisningen af Campus for alle deres brugere. Dette foregår i baggrunden og kan ikke umiddelbart påvirkes af slutbrugeren. 

I praksis betyder det at brugere af Statens-IT skal anvende Google Chrome til visningen af de nyere e-læringskurser – men altså ikke af de ældre e-læringskurser. 

Oplysninger om forudsatte browsere

I afsnittet Bemærkninger for det enkelte kursus oplyser vi om valg af browsere, hvis denne skulle kræve andet end Internet Explorer i kompatibilitetsvisningen.

Tilladelse til pop op-vinduer

For at afvikle problemfri e-læring, skal pop op-vinduer være tilladt i den anvendte browser. De nedenstående vejledninger viser hvorledes, at dette gøres i forskellige browsere.

Internet Explorer (pdf)

Google Chrome (pdf)

Mozilla Firefox (pdf)

Safari (Mac) (pdf)


Andre forudsætninger

Opdateret flashplayer

Vejledning og tjek til installation af den nyeste flashplayer finder du på Adobes hjemmeside. Flash-playeren opdateres som standard automatisk, og henvisninger til opdatering af Flash-playeren er typisk tegn på manglende aktivering af kompatibilitetsvisning i Internet Explorer - med mindre du arbejder på en helt ny PC. 

Optimalt set lukker du alle andre programmer, da nogle programmer kan anvende browserfunktioner og på denne måde blokere for installationen, uden at gøre opmærksom på dette.

http://helpx.adobe.com/flash-player.html

Fjernskrivebord som Citrix

Vi fraråder at tilgå Campus igennem en klientløsning som Citrix og andre fjernskriveborde. Du vil i de allerfleste tilfælde have adgang til en browser, der direkte kan gå på nettet, som vi anbefaler at tilgå Campus med.

Slet browserens midlertidige internetfiler

Er et e-læringskursus fejlagtigt blevet åbnet, uden de korrekte plugins installeret eller aktiveret kompatibilitetsvisning, kan der være behov for at slette browserens midlertidige internetfiler for at begynde helt forfra. Når du rydder din browsers filer, kan du vælge om også gemte brugernavne og adgangskoder slettes, der er dog kun behov for at slette de midlertidige internetfiler. Nogle websites kan virke langsommere, fordi alle billederne skal indlæses igen.

Internet Explorer (pdf)

Google Chrome (pdf)

Mozilla Firefox (pdf)

Browserindstillinger

Tjek for browserindstillinger og systeminformation. Vedhæft et screenshot af skærmbilledet her, hvis du fortsat har udfordringer med afviklingen af e-læring.

https://help.stat-campus.dk/configurationstest/configurationstest.html